Afkodning er et meget bredt emne, der er mange forskellige slags afkodninger. Alle forstår noget forskelligt, når de høre ordet ”afkodning”. Starter man i 0. Klasse og skal til at lære dansk, så skal man først til at afkode alle bogstaver, for at kunne begynde at udtale alle ordene. Senere i livet bliver man teenager og bliver for doven til at skrive hele ord, så i stedet bruger de forkortelser som ”LOL” og ”BRB”. Sendes der smileyer over Facebook laver vi oftest ” :-) eller <3” derefter kode Facebook det så til en rigtig emoji. Man kan ikke snakke om afkodning uden at nævne 2. Verdenskrig, hvor den engelske Alan Turing knækkede det ubrydelige Enigma sammen med sin gruppe på Bletshley Park. Det var en stor ting, da de havde arbejdet på det i lang tid, men i 1945 lykkedes det dem at knække koden.
Efter det her projekt kan vi
konkludere at afkodning er et meget stor emne, og det er forskelligt fra person
til person hvad man tænker når man høre ordet ”afkodning”. Og det er ikke kun
et sted man bruger det, og man bruger det nok en del mere end man lige går og
tror. Afkodning er noget helt andet end man forventer, det handler ikke bare om
en kode der skal knækkes, men også om at sende koder til hinanden og afkode en
masse. Fag vi har arbejdet med denne uge er matematik, hvor vi skulle afkode
diverse opgaver. Engelsk hvor der skulle skrives om den ubrydelige Enigma fra
2. Verdenskrig, som Alan Turing formåede at knække i 1945. Dansk hvor der
skulle skrives en artikel om dialekt og andre sprogformer, og hvordan vi
afkoder alt sprog i dag. Og til sidst kommunikation og it hvor der skulle laves
en blog, og laves diverse analyser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar