torsdag den 11. februar 2016

KOMMUNIKATION/IT


I dag er der mange måder man kan formidle et budskab ud til modtageren på. Der findes mange forskellige kommunikationsmodeller man kan bruge. Der er forskellige kommunikationsmodeller, og det er ikke alle som passer til alt. Vi har valgt en model, som passer meget godt til vores produkt bloggen. Modellen er opbygget sådan at afsenderen gerne vil formidle et budskab videre via. Et medie (f.eks. i det her tilfælde en blog), nu skal modtageren så afkode hvad de er afsendere prøver at formidle. Og hvis budskabet er formidlet godt, er det oftest nemt for modtageren at afkode hvad budskabet er. Jo bedre man har formidlet sit budskab, jo bedre effekt vil det i sidste end få på modtageren. 


For at lave en blog eller noget andet skriftligt, skal man have en masse informationer at skrive om. Der er 3 forskellige måder at søge efter sin information på, nogen er bedre end andre.
1.    Den første er den usystematiske måde, her søger man efter information, uden rigtig at vide hvad man søger efter.
2.    Den anden er den mere strukturerede metode, her ved man præcis hvilken information man mangler, og hvad man skal søge efter.
3.    Sidste metode er ekspert metoden, har henvender man sig til en som er ekspert på det område man mangler info ved. Og på den måde får man den ekspertviden man mangler.
I dette projekt har vi brugt lidt af alle metoder, til at finde den ønskede information. Den usystematiske til når vi lige skulle finde en lidt information, for t få inspiration til hvordan vi skulle skrive de forskellige opgaver. Den systematiske måde har vi brugt, da vi skulle finde informationer om de forskellige dansk sprogområder og dialekter. Den sidste ekspertmetoden er blevet brugt da vi skulle have hjælp til mest matematik, her har vi spurgt Carsten Hansen og Jørn Kühl da de begge er matematiklærer. Vi syntes selv var har brugt en god variation af alle tre forskellige søgemetoder, dog er den strukturerede en del mere nem at bruge. Her får vi lige præcis den information man skal bruge hurtigt.
Når man skal søge meget information på internettet, er det vigtigt at man er lidt kildekritisk. Ellers kan man hurtigt stå med en masse information, som ikke nødvendigvis er sandt. Og i projektarbejde og bare generelt, er det vigtigt ens informationer er fortrolige. Internettet er en kæmpe stor database, og man kan finde lige den information man ønsker. Det er så ikke sikker informationen man kan stole på informationen er rigtig, da der ikke er nogen kvalitetskontrol. Man kan ikke kun finde den ønskede information på nettet, bøger er også en rigtig god kilde. Nogen vil kalde dem mere troværdige, da det er forlag der har udgivet bøgerne, og de skal kunne stå inde for den information der er i bøgerne. Og er den ikke det, vil forlaget komme til at stå i rigtig dårligt lys. På hjemmesider kan man oftest se på hjemmesiden om den er troværdig eller ej, f.eks. er Wikipedia ikke en troværdig kilde, alle folk kan gå ind og rette i informationen.
For at en kilde skal være troværdig kan man som eksempelvis kigge efter følgende ting.

1.    Udgivelse: Hvornår er siden udgivet, er den 10 år gammel, eller er den skrevet lige her fornyligt.
2.    Forfatter: Er det en person der er troværdig, som ved hun/han noget om emnet. Eller er det bare en tilfældig person der har skrevet det.
3.    Kontaktoplysninger: Kan man få kontakt til de personer der har skrevet artiklen/informationen, og på den måde få svar på mulige ubesvarede spørgsmål.


Vi har lavet vores blog på www.blogger.com . Den er lavet helt fra bunden, så vi har selv lavet det hele, og lagt vores blogindlæg ind på den. Bloggen er oprettet med et meget simpelt look, vi ønskede ganske enkelt at gøre det så overskueligt som muligt. Folk skulle gerne kunne finde rundt på siden uden problemer, og man skulle gerne kunne finde den ønskede information hurtigst muligt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar